Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług na najwyższym poziomie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do tych plików w Twojej przeglądarce. Czytaj więcej. ×

 
Login/email:
Hasło:
Zarejestruj nowe konto lub Zaloguj się

Infolinia dla klientów:  533-833-233             Email: biuro@i-bra.pl               ul. Krzywoustego 63/1 

 

Blog i-BRA.pl

Zainspiruj kolejny wpis

Twój e-mail:

Inspiracja:

e-faktura

Opublikowano: 10 lipiec 2013,

Autor: i-BRA TEAM



Faktura elektroniczna:

 

Faktura elektroniczna (e-faktura) – jest to dokument elektroniczny; rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej zrównało pod względem formalnym fakturę elektroniczną z tradycyjną (papierową). Od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661). Nastąpiła liberalizacja przepisów, gdyż nowe rozporządzenie pozostawia podatnikowi swobodę w odniesieniu do sposobu zapewnienia autentyczności i integralności e-faktury.

 

E-faktura spełnia te same funkcje co tradycyjna faktura, także w rozliczeniach z fiskusem. Naczelny Sąd Administracyjny w jednym ze swych wyroków podkreślił, iż faktura przesłana w formie elektronicznej, a potem wydrukowana przez odbiorcę wciąż może być traktowana jako faktura tradycyjna (papierowa) i nie musi spełniać wymagań przewidzianych dla faktury elektronicznej.

Stosowanie e-faktury w praktyce gospodarczej ma wiele zalet – w porównaniu do faktury tradycyjnej (papierowej), m.in.:

1) oszczędność – nie ma tutaj kosztów przesyłki pocztowej;

2) terminowość oraz bezpieczeństwo przesyłki – nie występuje tu ryzyko niedostarczenia faktury;

3) wygoda przechowywania – e-faktura nie zajmuje miejsca w szafach, łatwy jest dostęp do niej.

 

 

Akceptacja fakturowania elektronicznego

 

Stosowanie faktur w formie elektronicznej wymaga uzyskania uprzedniej akceptacji ze strony kontrahentów. Wystawianie i przesyłanie e-faktur jest możliwe od następnego dnia po uzyskaniu akceptacji od kontrahenta. Odpowiednio, wycofanie tej akceptacji oznacza utratę prawa do wystawania faktur elektronicznych – również od następnego dnia po dniu, w którym wystawca otrzymał powiadomienie od kontrahenta o wycofaniu akceptacji.

 

 

Faktury korygujące i duplikaty

 

Do e-faktur możliwe jest wystawianie ich duplikatów oraz faktur korygujących. Co do zasady, powinny one mieć również formę elektroniczną. Wyjątkowo dopuszczalne jest – w wypadku przeszkód natury formalnej lub technicznej, uniemożliwiających wystawienie i wysłanie tych dokumentów w formie elektronicznej – sporządzenie dokumentu papierowego (np. gdy kontrahent wycofa akceptację dla fakturowania elektronicznego).

 

 

Przechowywanie faktur elektronicznych

 

E-faktury powinny być przechowywane przez ich wystawcę oraz odbiorcę w formacie, w którym zostały przesłane – w sposób zapewniający autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, a także ich czytelność przez cały okres ich przechowywania. Jeśli chodzi o termin przechowywania, to obowiązują tutaj takie same zasady, jak w wypadku faktur tradycyjnych, tj. do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

 

 

Kontrola faktur elektronicznych

 

Podatnik jest obowiązany do:

·     umożliwienia organom podatkowym oraz organom kontroli skarbowej natychmiastowy (tj. bez zwłoki), pełny (bez wyjątków) i ciągły (bez przerw) dostęp drogą elektroniczną do faktur,

·     umożliwienia udokumentowanego poboru i odczytu e-faktur przez te organy, tj. np. udostępnić komputer, ewentualnie łącze do Internetu i oprogramowanie niezbędne do obsługi e-faktur,

·     udostępnienia tym organom danych dotyczących autentyczności pochodzenia i integralności treści każdej faktury przesłanej w formie elektronicznej (np. informacje odnoszące się do certyfikatów).

 

 

Ponadto, podatnik zobowiązany jest do przechowywania dla kontroli:

·     oświadczeń o akceptacji kontrahenta na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną,

·     dowodów dopełnienia obowiązków informacyjno-zgłoszeniowych wobec naczelnika urzędu skarbowego oraz naczelnika urzędu celnego,

·     dowodów na istnienie przeszkód formalnych lub technicznych w skorygowaniu e-faktur drogą elektroniczną w wypadku, gdy do e-faktury wystawiono korektę papierową,

·     dokumentacji odnoszącej się do bezpiecznego podpisu elektronicznego bądź wymiany danych elektronicznych (EDI) dotyczącej podatnika i jego kontrahenta.

 

 

 

Najnowsze komentarze


Ogólna ocena: ( brak )
Ilość opinii: 0

Misją Kancelarii

... jest zapewnienie wysokiej jakości usług rachunkowo-księgowych oraz usług komplementarnych. Jesteśmy elastyczni - rozumiemy potrzeby Naszych Klientów, związane z brakiem czasu i zmienną sytuacją na rynku, dlatego staramy się wyjść naprzeciw Państwa oczekiwaniom i indywidualnie podchodzimy do obsługiwanych firm, zapewniając m.in.

bezpłatną pomoc w założeniu firmy, bezpłatny

odbiór dokumentów, elastyczny czas pracy oraz przystępne ceny usług.

Obsługa Klienta i kontakt

Wszystkim naszym Klientom w procesie świadczonych usług zapewniamy wsparcie profesjonalnych księgowych.

 

Jesteśmy do Państwa dyspozycji:
od poniedziałku do piątku
od 9:00 do 16:00

ul. Krzywoustego 63/1 Szczecin

Zadzwoń 533-833-233
biuro@i-bra.pl        

   i-BRA Spółka z o.o.
   ul. Krzywoustego 63/1
   70-251 Szczecin
   (wejście od Krzywoustego)

i-Bra.pl
Regulamin
Polityka prywatności
Bezpieczeństwo

Działalność i-Bra.pl
Funkcjonalność
Pulpit Menedżerski
Korzyści

Dotacje Unijne
Rozpoczęcie działalności
Rozwój działalności